Verzekeraar Reaal gaat klanten compenseren die vroeger een woekerpolis hebben aangeschaft.

Met de schikking is een bedrag van 70 miljoen euro gemoeid. Buiten de regeling om wordt nog eens 25 miljoen euro gereserveerd voor “schrijnende gevallen”.

Reaal heeft hierover een akkoord bereikt met de Consumentenbond, ConsumentenClaim, Stichting Woekerpolisproces, Vereniging Woekerpolis.nl en Wakkerpolis. Zij staken hun juridische procedure tegen Reaal.

Consumenten die bij de claimorganisaties zijn aangesloten kunnen een vergoeding tegemoet zien van minimaal enkele honderden euro’s per polis. In een enkel geval kan dat oplopen tot meer dan 10.000 euro.

De compensatie geldt alleen voor gedupeerden die zich hebben aangemeld bij een van de belangenorganisaties. Consumenten die niet zijn aangesloten, kunnen zich wel melden bij Reaal zelf.

Verzekeraars treffen een voor een schikkingen

Eerder waren Allianz, a.s.r., NN en Achmea al akkoord gegaan met een schikking.

Alleen tegen De Goudse loopt nog een procedure, maar een woordvoerder van de verzekeraar uit Gouda liet vorige maand weten dat de onderhandelingen over een schikking in een "vergevorderd stadium" zijn.

Sinds 1993 werden in Nederland zeven miljoen woekerpolissen verkocht met een totale waarde van 100 miljard euro. In 2006 constateerde de Autoriteit Financiële Markten dat er veel mis was met de beleggingsverzekeringen. Ze bleken niet alleen te duur, maar ook veel te ingewikkeld.

LEES OOK: Ook verzekeraar Achmea schikt woekerpolisaffaire en trekt €60 miljoen uit voor deal met claimclubs